The Game

Münchenbryggeriet 22 februari

The Game till Stockholm den 22 februari!

The Game återvänder till Sverige i början av nästa år, den här gången landar han enbart i Stockholm och Münchenbryggeriet den 22 februari. Med sig i bagaget har han då sitt nysläppta, tionde studioalbum ”Born2Rap”.

Compton-rapparen The Game har sedan debuten “The Documentary” släpptes 2005, levererat hits som ”Hate It or Love It”, ”How We Do”, ”My Life”, “Ali Bomaye” och ”El Chapo” och samarbetat med Kendrick Lamar, Dr. Dre, Snoop Dogg, Mary J. Blige, Eminem med flera.

Nu på fredag släpps The Games, enligt egen utsago, sista och tionde studioalbum ”Born2Rap”. Under året har man sett bilder från studion med ett antal tänkbara gäster; bland andra svenska sångerskan Snoh Aalegra, Dom Kennedy, A$AP Rocky, Lil Yachty, Bryson Tiller och Meek Mill, vilka som verkligen medverkar på nya albumet vet vi alltså på fredag.

Biografi

Det var 2004 som Compton, Kalifornien’s egna The Game släppte sin debut-LP ”The Documentary”. Albumet klargjorde redan från början att (geografiskt) gräl inte var en del av The Game’s agenda då gäster på LPn var alla från Dr. Dre och 50 cent till Nate Dogg, Kanye West och Just Blaze. För The Game har rappandet inte heller alltid varit självklart. Efter att ha varit involverad i droghandel som resultat av en tuff uppväxt, så krävdes det att bli skjuten i samband med ett inbrott för att The Game skulle vakna upp och få en uppenbarelse. Inspirerad av N.W.A, The Chronic, Doggystyle, klassiska album från 2Pac, the Notorious B.I.G och Jay-Z, så började The Game rappa 2001 och har sedan dess aldrig blickat tillbaka. Hans djärva freestyles fångade Dre’s uppmärksamhet, som signade honom till Aftermath 2003 samt agerade exekutiv producent till hans debut. Efter ett antal fördröjningar släpptes till slut ”The Documentary” i januari 2005.

Inte långt efter bröt det ut ett krig mellan The Game och 50 Cent när The Game inte ville vara en del av G-Unit’s omfattande fejder med andra artister. Freestyles och mixtapes producerades i mängder från bådas håll och varje gång fred skymtades i horisonten så föll saker och ting isär i sista minuten. Dr. Dre var fast i mitten och även om han aldrig fördömde The Game offentligt så avstod han från att arbeta med rapparen och hans kommande material. Trots Dr. Dre’s frånvaro så behöll The Game originaltiteln Doctor’s Advocate på sitt andra album som släpptes 2006. Två år senare släpptes LAX, ett album med färre omnämningar av Dr. Dre och 50 Cent vilket visade på att rapparen gått vidare från sina tidigare besattheter. Dock, efter perioder av prat om att dra sig tillbaka, så ändrade sig MC och började spela in The R.E.D. Album. Till slut, efter flertalet fördröjningar och mängder av släppta PR-singlar så släpptes albumet i augusti 2011.

Jesus Piece släpptes ett år senare med en lång gästlista såsom Rick Ross, Lil Wayne, 2 Chainz och Chris Brown. Det konceptuella albumet utforskade både det heliga och det djävulska och hur rapparen besökte kyrkan lika ofta som strippklubbar. Sent in i 2012 klargjorde han därefter att han inlett ett partnerskap med rapparen Stat Quo och startade labeln Blood Money Entertainment, vilken hade sin första release två år senare när singeln ”Bigger Than Me” släpptes. Singeln hamnade sedan på The Game’s release Blood Moon: Year of the Wolf, som är ytterligare ett innehållsrikt album där Too $hort finns ombord på den efterföljande singeln ”Or Nah”. Dr. Dre, Ice Cube, Nas och Q-Tip ledde den långa gästlistan på hans stjärnbeströdda kraftansträngning 2015, The Documentary 2, ett album som introducerades av singeln ”100” ft. Drake. Ett år senare sände A&E nätverket hans tredelade dokumentärserie Streets of Compton, medan eOne labeln släppte soundtracket samma år.